fra Tomislav Glavnik franjevac Zagreb
"O Bože, ti si Bog moj:
gorljivo tebe tražim;
tebe žeđa duša moja,
tebe želi tijelo moje,
kao zemlja suha, žedna, bezvodna.
Ti postade meni pomoć,
kličem u sjeni krila tvojih.
Duša se moja k tebi privija,
desnica me tvoja drži." Ps 63
Pitaj svećenika
don Josip Lenkić prezbiter Zadar
"Slavit ću te, Gospodine za života,
u tvoje ću ime ruke dizati." Ps 63,5
Pitaj svećenika
vlč. Krunoslav Novak prezbiter Zagreb
"Kao djeca svjetlosti hodite." Ef 5,8
Pitaj svećenika
p. Antun Volenik isusovac Zagreb
"Uzmi, Gospodine,
i primi svu moju slobodu,
moju pamet, moj razum i svu moju volju,
sve što imam i što posjedujem.
Ti si mi to dao, Tebi, Gospodine,
sve vraćam; sve je tvoje,
raspolaži sa svime po svojoj volji.
Daj mi samo svoju ljubav i milost,
i to mi je dosta." DV 234
Pitaj svećenika
Ukoliko niste sigurni kome želite postaviti pitanje postavite pitanje, a neki od svećenika će vam odgovoriti.
Arhiva
Odgovara:

p. Antun Volenik

srijeda, 09. rujna 2015.

Kontracepcija

Hvaljen Isus,

U braku smo tri godine i nedavno smo dobili drugo dijete. Porod je završio carskim rezom (također drugi) te je za vrijeme operacije došlo do komplikacija zbog kojih mi je savjetovano da bi sljedeća trudnoća bila ekstremno visokorizična za mene i bebu te stoga i još drugih razloga (neredoviti ciklusi i dr.) savjetovano korištenje kontracepcije koja nije prirodna. Budući da smo nakon prvog carskog koristili prirodne metode koje su nam savjetovane među inim i predbračnim tečajem i dobili sina, ne znamo što učiniti! Molimo vas za savjet, hvala! N.B.

 

Foto: cathfamily.org

Poštovana,

iako u tonu vašeg pisma osjećam pomalo prebacivanje jer eto metoda koju su vam preporučili na predbračnom tečaju „nije radila“ pa ste dobili sina ja vam ipak želim čestitati na drugom djetetu no itekako sam vas čuo i „osjetio“ u dijelu pisma koji se tiče vaših zdravstvenih problema.

Budući da ovakva i slična pitanja muče i zbunjuju mnoge bit ću opširniji s tim da se u prvom dijelu odgovora. Slijediti ću tekstove napisane od ljudi koji o kontracepciji kao surogatu bračne ljubavi znaju više od mene. Počinimo od početka, a to nije spolni čin već vaš brak koji, a to su vam isto rekli na tečaju, jest svet. Dakle vaša bračna ljubav koja je sveta posvećuje i bitni čin tog braka – tjelesno sjedinjenje - spolni čin time također postaje svet.

Bračna je ljubav sveta jer uključuje potpuno predanje sebe svome supružniku, a ono je takvo samo kada je slobodno, potpuno, vjerno i potencijalno plodno sebedarje. Zato seksualnost sudjeluje u onima „da“ prilikom ženidbene privole. Otvorenost prema potomstvu je sastavni dio toga „da“. Namjerno obesplođeni plodni čin mijenja taj „da, hoću“ u „ne, neću“. Treba jasno reći: kontracepcija kakva god ona bila ne služi prvenstveno za sprečavanje trudnoće. Za to postoji savršeno siguran način a zove se apstinencija. To je onih nekoliko dana u mjesecu (obično 5) kada je žena plodna. Kontracepcija, s druge strane, prvenstveno služi za udovoljavanje spolnom nagonu - „seksualna sloboda“ označava dopusnicu za spolne odnose bez ikakve potrebe da kažete „ne“. Upravo to kontracepcija pruža. Ali samo oni koji mogu spolnome odnosu reći „ne“ (samo oni koji mogu apstinirati, suzdržati se tih par dana) pokazuju potpunu slobodu kada govore „da“ potvrđujući tako ženidbenu privolu (sloboda). 

U onoj mjeri u kojoj svjesno ili namjerno tijekom spolnog čina uskraćujemo dio sebe našem supružniku, ne možemo govoriti o potpunom sebedarju jer ono uključuje i našu plodnost. Spolni čin uz primjenu kontracepcije proturječi „jeziku ljubavi“ govoreći: „Ja ti dajem cijeloga/cijelu sebe osim svoje plodnosti. Primam sve što jesi osim tvoje plodnosti. Odabir da se zapriječi plodnost supružnika tijekom spolnoga odnosa ili da je supružnik odbije primiti kao dar, proturječi najdubljoj biti bračne ljubavi upravo u trenutku kad bi ona trebala doživjeti svoj najiskreniji izraz.

Vratimo se sada vašem konkretnom slučaju. Postoji više metoda prirodnog planiranje obitelji kao što su Billingsova metoda, FertilityCare i dr. koji su u skladu s gore navedenim principima ukoliko supružnici imaju razloga (kao što je vaš slučaj) da ih koriste.

No želim vam reći još nešto, barem jednako važno. Seksualnost i emotivnost su onaj dio naše intime u kojem se raste cijeli život i on prolazi razne mijene i iskušenja. Po pismu je razvidno da ste mladi bračni par koji ne mora nužno jednako gledati na ove probleme. Pitanje je što vaše tijelo i vaša podsvijest poručuju neredovitim ciklusima i ostalim poteškoćama koji ne moraju biti samo somatske prirode. No puno razgovora i osobnog rasta potrebno je da bi i bračna intima krenula prema idealu koji sam gore opisao. Mnogi katolici baš na ovom području očekuju od svojih svećenika „da ili ne“ ovo smiješ – ovo ne smiješ (gdje to može završiti u patološkom području koji je često najizraženiji u seksualnosti) samo iz razloga jer nisu spremni preuzeti odgovornost nad tim tako osobnim i svetim dijelom svoga zajedničkog života. O vašem osobnom problemu dobro je porazgovarati i s ginekologom – vjernikom kao i dobronamjernim svećenikom, ali odluke trebate donositi vas dvoje svjesni da je svaki zakon i pravilo tu da vam pomogne biti više čovjek i u konačnici odlučiti prema onom što vas više ispunja mirom, sigurnošću i približavanju jedno drugome i Gospodinu.

Božji blagoslov!

 

Da biste komentirali, prijavite se.