fra Tomislav Glavnik franjevac Zagreb
"O Bože, ti si Bog moj:
gorljivo tebe tražim;
tebe žeđa duša moja,
tebe želi tijelo moje,
kao zemlja suha, žedna, bezvodna.
Ti postade meni pomoć,
kličem u sjeni krila tvojih.
Duša se moja k tebi privija,
desnica me tvoja drži." Ps 63
Pitaj svećenika
don Josip Lenkić prezbiter Zadar
"Slavit ću te, Gospodine za života,
u tvoje ću ime ruke dizati." Ps 63,5
Pitaj svećenika
vlč. Krunoslav Novak prezbiter Zagreb
"Kao djeca svjetlosti hodite." Ef 5,8
Pitaj svećenika
p. Antun Volenik isusovac Zagreb
"Uzmi, Gospodine,
i primi svu moju slobodu,
moju pamet, moj razum i svu moju volju,
sve što imam i što posjedujem.
Ti si mi to dao, Tebi, Gospodine,
sve vraćam; sve je tvoje,
raspolaži sa svime po svojoj volji.
Daj mi samo svoju ljubav i milost,
i to mi je dosta." DV 234
Pitaj svećenika
Ukoliko niste sigurni kome želite postaviti pitanje postavite pitanje, a neki od svećenika će vam odgovoriti.
Arhiva
Odgovara:

p. Antun Volenik

utorak, 08. siječnja 2013.

Pitanje poniznosti

Poštovani, kako biste definirali poniznost? Znači li to držati glavu dolje ili ipak zbog očuvanja svog identiteta treba ponekad reagirati... Meni se često događa da me se uvijek proziva za neke stvari, a činim samo ono što smatram da je dobro i pravilno... Razumijem da načelno nisam u pravu, ali ja samo osjetim da nešto nije dobro za drugog, i to na kraju tako i ispadne, ali u međuvremenu sam ja ta s kojima se drugi bore iako nisam konfliktne naravi... Hvala na odgovoru!

Poštovana, ne znam jeste li se nekad bavili filozofijom i logikom, ali za početak evo jedne generalne filozofske postavke – stvar je uvijek lakše definirati negativno ali to obično nije najbolja definicija. Moja definicija je upravo takva – negativna zato Vas ponizno molim da ju uzmete s rezervom: poniznost nikada nije ponižavanje. Trebalo bi malo dublje ući u Vaš osobni život i odnose koje spominjete, vidjeti tko su ti drugi s kojima „uvijek“ (generaliziranje pokazuje da tu nešto nije u redu ni s Vaše strane) dolazite u konflikt jer im sugerirate „što i kako“, naravno za njihovo dobro… Budući da pretpostavljam da očekujete puno konkretniji odgovor od ovoga, ne preostaje mi drugo nego citirati najbolji put i definiciju poniznosti za koju znam. Ona nosi naslov „Tri načina poniznosti“ a nalazi se u tzv. drugom tjednu Duhovnih vježbi sv. Ignacija. Svjestan sam da za nekog tko se pri put susreće sa srednjovjekovnim načinom izražavanja ovo može biti čudan tekst te isto tako da ovo izvlačim iz konteksta cijelih Duhovnih vježbi no kao što rekoh ne poznajem bolju definiciju ili točnije put kako napredovati u poniznosti od ovoga. Dakle brojevi 165-168 Duhovnih vježbi:

„Prvi način poniznosti potreban je za vječno spasenje duše, a sastoji se u tom da se tako spustim i tako ponizim, koliko god samo mogu, da se u svemu podložim zakonu Boga, našega Gospodina, i to tako da se i ne upuštam u razmišljanje da li da prekršim koju zapovijed, bilo Božju, bilo ljudsku, koja me veže pod smrtni grijeh, sve kad bi me postavili za gospodara svega što je stvoreno na svijetu ili kad bi mi se radilo o vlastitom vremenitom životu.

Druga je poniznost savršenija od prve, kad se, naime, nađem na onoj točki gdje ne želim niti me više vuče da radije budem bogat nego siromašan, radije čašćen negoli prezren, da volim dulji život negoli kratak, bude li samo jednaka služba Bogu, našemu Gospodinu, i jednak spas duše; a uza to ni za čitav svijet, pa ni uz gubitak vlastitog života, ne bih se premišljao da li da počinim samo i jedan laki grijeh.

Treća je poniznost najsavršenija, kad naime, pretpostavljajući prvu i drugu poniznost, uz jednaku hvalu i proslavu Božjega Veličanstva, samo da se više povedem za Kristom, našim Gospodinom, da uistinu postanem sličniji njemu, hoću i radije odabirem siromaštvo sa siromašnim Kristom negoli bogatstvo; radije pogrde s Kristom, zasićenim pogrdama, negoli časti; te više želim da me smatraju ispraznim i ludim poradi Krista, kojega su prvoga smatrali takvim, negoli pametnim i mudrim na ovome svijetu.

Zato će za onoga tko želi da postigne tu treću poniznost biti vrlo korisno ako se posluži već rečenim trostrukim razgovorom o tri skupine ljudi, moleći da ga naš Gospodin odabere za tu treću, veću i bolju poniznost, kako bi ga tako što više nasljedovao, i kako bi mu što bolje služio, ako je to na jednaku ili dapače na veću službu i proslavu njegova Božanskog Veličanstva.“ (http://www.katolici.org/katekizam.php?action=c_vidi&id=440)

Eto, ne preostaje Vam drugo već naći načina kako obaviti Duhovne vježbe (ukoliko već niste) i ozbiljno krenuti na put poniznosti…

Krist neka je u tebi.

Krist neka je pred tobom,

Krist neka je iza tebe,

Krist neka je iznad tebe,

Krist neka je ispod tebe,

Krist nek ti je s desna,

Krist nek ti je s lijeva,

Krist u srcu svakog čovjeka koji misli na te,

Krist u svakom čovjeku koji te gleda,

Krist u svakom uhu koje te čuje.

Da biste komentirali, prijavite se.