Je li ogovaranje kad sa supružnikom razgovarate o drugim ljudima?

Je li ogovaranje kad sa supružnikom razgovarate o drugim ljudima?

Možemo li razgovarati o drugim ljudima a da ne upadnemo u grijeh i je li svaki razgovor o drugima ogovaranje?

2.jpg
Autor
aleteia.org/laudato.hr/D.R.
Fotograf
aleteia.org
Objavljeno:
 
13.12.2021 15:26

 

Bivša 'prva dama' Sjedinjenih Američkih Država, Eleanor Roosevelt, jednom je rekla da ''veliki umovi raspravljaju o idejama, prosječni umovi raspravljaju o događajima, mali umovi raspravljaju o ljudima''. Ta izjava možda je gruba prema onima koji vole ogovarati, ali je i točna, jer ogovaranja brzo padaju u omalovažavanje ili kritiziranje.

Međutim, što je s osobnim odnosom supružnika? Jesu li rasprave o drugim ljudima između muža i žene dijeljenje informacija ili ogovaranja? Prva misao koja vam možda pada na pamet jest da da je osobni razgovor supružnika u lijepom i neosuđivačkom tonu posve u redu. Međutim, odgovor nije tako jednostavan. Sveti Toma Akvinski u svojoj je ''Sumi teologije'' razlučio nekoliko kriterija kad je riječ o opravdanom razgovoru o drugim ljudima.

Ogovaranja, ili po riječima Tome Akvinskog grijeh propusta, sastoji se od slabljenja nečijeg ugleda: ''Kleveta je ponižavanje tuđeg ugleda riječima.'' Sveti Toma opisuje da se to može dogoditi na četiri načina. Prvi je način kad o nekomu kažete laž; drugi je kad nečiju krivnju svojom pričom preuveličamo; treći kad otkrijete nečiju tajnu i četvrti kad kažete da je dobro djelo učinjeno s lošom namjerom. U tim slučajevima, kaže sveti Toma, čovjek je uključen u ogovaranje, čak i ako se obraća dobroćudnom i pažljivom uhu svog supružnika.

Stvar namjere
Prema svetom Tomi, grijehe koje činimo svojim riječima trebaju se 'vrednovati' prema namjeri govornika. Postavlja se pitanje koja je naša istinska namjera kad razgovaramo o nekomu? Ako riječi koje izgovaramo o drugima izgovaramo za dobro ili iz nužde, za Tomu Akvinskog tada nema grijeha i ne može se reći da je to ogovaranje.

Što bi to onda značilo: koji su 'uvjeti' za ispravan govor o drugomu? Prvi je da ono o drugoj osobi ne sazna mnogo ljudi. Ako želite nešto podijeliti s mužem ili ženom, podijelite to onda s njim ili njome, a ne s još desetak ljudi. Drugo je da govor o drugomu mora dati dobar učinak; treći je da se razgovor vodi u dobroj namjeri; a četvrto je da je posrijedi činiti dobro ili izbjegavati zlo.

Odgovornost slušatelja
Sveti Jeronim jednom je rekao: ''Pazite da ne oštetite jezik ili uši. To jest, ne govori loše o drugima i ne slušaj one koji to čine.'' Sveti Toma tome dodaje da je, ako tko čuje da se nekoga ogovara, a ne zaustavi govornika ako je u mogućnosti, kriv kao i govornik. Na taj način sveti Toma poziva na odgovornost slušatelja da prekine ogovaranja gdje god je to moguće.

U slučaju da si ne možete pomoći, evo konkretnog savjeta pape Franje, gorljiva borca ​​protiv ogovaranja: ''Kad se kršćanin zateče u situaciji da bi ogovarao, neka se ugrize za jezik.''

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Istinito, lijepo i dobro

Još iz rubrike: