Prva godina vjere – 1967.

Prva godina vjere – 1967.

Iako je još 2011. godine papa Benedikt XVI. najavio Godinu vjere, mnogi su se pitali što je to? Ne radi se o projektu u kojem se nižu masovna okupljanja, događaji kao na traci, već se vraćamo na početak Crkve – njezine izvore i Vjerovanje, istini koju prenosi iz generacije u generaciju.

vjera1.jpg
Autor
mr. Tanja Popec/Laudato
Objavljeno:
 
06.10.2012 00:00

Iako je još 2011. godine papa Benedikt XVI. najavio Godinu vjere, mnogi su se pitali što je to? Ne radi se o projektu u kojem se nižu masovna okupljanja, događaji kao na traci, već se vraćamo na početak Crkve – njezine izvore i Vjerovanje, istini koju prenosi iz generacije u generaciju.

Prva Godina vjere u Katoličkoj Crkvi bila je 1967.-1968. Proglasio ju je papa Pavao VI., papa vizionar i prodoran Kristov glasnik. Već i prije njezinoga početka učinio je hrabre korake izravno govoreći svijetu koji se udaljio od Boga. U enciklici „Populorum progressio“ koju je objavio 1967. zalagao se za integralni humanizam, a to znači da „svaki čovjek ima pravo i dužnost razvijati se i kao pojedinac i kao društveno biće, u skladu s ljestvicom vrijednosti; gdje se ta ljestvica poremeti, poremećuje se i sklad ljudskog razvitka.“ Pedeset godina nakon ovih riječi, kao da smo opet na početku. I danas su stoga aktualne riječi Pavla VI. kako do poremećaja vodi „želja da se ima uvijek više i napast da se poveća vlastita moć.“ Zalagao se za novi humanizam „koji će modernom čovjeku omogućiti da nađe sam sebe, primajući više vrednote ljubavi, prijateljstva, molitve i kontemplacije; na taj će se način moći potpuno ostvariti pravi razvitak koji je, za svakoga i za sve, prijelaz iz manje ljudskog u ljudskije stanje.“

Godinu vjere Pavao VI. proglasio je 29. lipnja 1967. Dogodila se svega dvije godine nakon završetka Drugoga vatikanskog sabora, u spomen na mučeništvo apostola Petra i Pavla, na 1900. obljetnicu njihova najvišeg svjedočanstva. Želio je ukazati na neodvojivo zajedništvo vjere i svjedočanstva koje su dali ovi apostolski prvaci. Petar znači stijenu, nepokolebljivost vjere u Boga koji je postao čovjekom, a Pavao znači ljubav koja je tu istu vjeru raširila među narodima. Papa je na misi otvorenja Godine vjere poručio: „Vjera je konstitutivni princip Crkve, prvi uvjet svakoga njezinog jačanja, osnova njezine unutrašnje sigurnosti i snaga njezine izvanjske životnosti.“ Učinio je i ekumensku gestu, zagrlio je izaslanstvo ekumenskog patrijarha carigradskog Atenagore. Osim toga, na misi je potpisao ček „na znatnu svotu u dolarima za pomoć djeci u arapskim zemljama pogođenima ratnim sukobom.“ Bilo je to prvi puta u povijesti da jedan papa potpisuje ček. Te se godine dogodio i stvarni zagrljaj Rima i Carigrada, za vrijeme Papinog posjeta Turskoj – Pavao VI. i Atenagora u bratskom zagrljaju. Pavao VI. želio je skrenuti pozornost na kršćanski Istok, i to s razlogom. Dok Crkvu vraća na njezine izvore, poziva i na štovanje kršćanskog Istoka u kojem su se dogodila prva četiri velika crkvena sabora koja su definirala istine vjere što ih i danas ispovijedamo u Nicejsko-carigraskom vjerovanju. Bili su to sabori: Nicejski 325., Carigradski 381., Efeški 431. i Kalcedonski 451. godine. Oni su očuvali i utvrdili temeljne istine o Trojstvu, Isusu Kristu i o Bogorodici.

I Crkva na našem području, tadašnje Jugoslavije, vjernicima je uputila snažnu poruku. Bilo je to vrijeme slično današnjem, kada su mnogi nijekanje Boga pokušavali opravdati znanstvenim razlozila. U poslanici Biskupa Jugoslavije za Godinu vjere stoji: „Mnogi su mučeni sumnjama, a mnogi su postali brodolomci u vjeri. Nije ni čudo kad znamo kako se u modernom društvu već dugo vremena povređuje dostojanstvo čovjeka i nastoji se u dušama stvoriti raspoloženje nevjere. Želi se ukloniti iz ljudskih misli svaki pojam o vječnom Božjem Biću, a o Isusu Kristu piše se u nekim knjigama da je mit i da nikad nije ni postojao. Pa tako onda moderni čovjek okupiran s bezbroj poslova, misli i planova, ponosan na svoja ostvarenja, a osim toga slabo poučen u vjeri i zato sklon da se oslobodi viših moralnih načela, vrlo lako podliježe napasti nevjere.“ Biskupi su pozivali roditelje da u vjeri odgajaju svoju djecu, uputili su poticaj na javno ispovijedanje vjere „onima koji 'šapću' svoj Credo, a također su ukazali i na značenje papinstva i vjernosti Petrovom nasljedniku.

Papa Pavao VI. više puta je isticao kako vjera „nije podilaženje filozofskim i sociološkim strujanjima prolaznog trenutka.“ Za njega je vjera „pristajanje cijeloga našeg bića uz divnu i milosrdnu poruku spasenja priopćenu nama svjetlim i otajstvenim putovima Objave.“ Na Biskupskoj sinodi te godine rekao je da vjera „nije samo traženje, nego prije svega sigurnost; i više nego plod naših istraživanja, ona je otajstveni dar koji hoće da naše pozorne i pune povjerenja duše budu poslušne i raspoložive za veliki dijalog Boga koji govori.“ Istaknuo je kako je „nužno da vjera Crkve bude ponizna, iskrena i jaka.“ Bio je svjestan da je istine Vjerovanja potrebno izreći novim rječnikom. Zato je na kraju Godine vjere, dirljivo ispovijedio Credo u ime cijele Crkve. Tekst je to u kojem je objasnio i proširio članke Vjerovanja želeći njegov sadržaj približiti svima koji ga ispovijedaju. Proširujući Nicejsko-carigarsko vjerovanje, Pavao VI. protumačio je vjeru u jednoga Boga u tri osobe, božanstvo i čovještvo Isusa Krista, istočni grijeh, otkupljenje ljudskog roda po Isusu Kristu, trajno djevičanstvo Marijino, jednu, svetu, katoličku i apostolsku Crkvu, sakramente, stvarnu Kristovu prisutnost u Euharistiji, uskrsnuće tijela i vječni život u raju ili paklu.

Mnogo je sličnosti pape Pavla VI. i Benedikta XVI. u okolnostima koje vode prema Godini vjere i daju joj temeljno obilježje. A kao bilješku za kraj spomenimo još nešto. Papa Pavao VI. bio je prvi papa u povijesti Crkve koji je dopustio objavljivanje svojih razgovora o gorućim problemima današnjice. Knjigu „Razgovori s Pavlom VI.“ napisao je filozof Jean Guitton, prvi slušač laik na Drugom vatikanskom saboru. I Benedikt XVI. učinio je velike iskorake u intervjuima koje je dao novinaru Peteru Seewaldu u knjizi „Svjetlo svijeta.“

No, što nas još čeka? Vidjet ćemo – sve do 24. studenoga 2013. kada završava Godina vjere naše generacije. Jedno je sigurno: i 1967./1968. i 2012./2013. u Godini vjere Crkva stoji pred ogledalom. Ako u njemu vidi Isusa Krista, onda je to znak da je Njezino poslanje uspješno!

Arhiva članaka

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Istinito, lijepo i dobro

Još iz rubrike: