Radosno vrijeme posta: razmišljanje iz perspektive grkokatolika

Radosno vrijeme posta: razmišljanje iz perspektive grkokatolika

Govoreći iz perspektive istočne katoličke duhovnosti, đakon Livio Marijan rekao je da post može i treba biti radosno vrijeme.

8.jpg
Autor
krizevacka-eparhija.com/laudato.hr/D.R.
Fotograf
needpix.com
Objavljeno:
 
24.02.2020 19:02

Đakon Križevačke eparhije Livio Marijan objavio je članak o teologiji posta. Govoreći iz perspektive istočne katoličke duhovnosti, kazao je da post može i treba biti radosno vrijeme. Njegovo razmišljanje prenosimo djelomično, a cijeli članak možete pročitati ovdje.

Evo nas u onom razdoblju godine kada smo zasuti s jedne strane izjavama slavnih i poznatih osoba o tome čega se sve odriču u vrijeme Korizme, a s druge strane izloženi svagdanjom bogatom ponudom dijeta i specijalističkih prehrana 'za zdrav i sretan život'.

Mnogi će se kršćani zapitati što se dogodilo s postom u Crkvi, zašto se vrlo malo govori više o postu s propovjedaonica, je li to uopće više dio naše vjerske prakse ili se to sve jednostavno zamijenilo dobrim dijelima, kako se često može čitati ili čuti, pa i u našim crkvama.

U svim istočnim kršćanskim obrednim tradicijama (grčkoj ili bizantskoj, siro-antiohijskoj, siro-kaldejskoj, koptskoj, etiopskoj, armenskoj) preduskrsno vrijeme priprave naziva se 'Sveta četrdesetnica' ili 'Veliki i časni post' (na zapadu 'Korizma') i to je, zajedno s Uskrsom, najistaknutije i središnje vrijeme čitave crkvene liturgijske godine.

Prema shvaćanju istočnih otaca Crkve, čovjek - stvoren na sliku i priliku Božju (dakle u harmoniji sa svime, sličan anđelima) poigrao se sa svojom od Boga danom slobodom, zaigrao na kartu sebičnosti, bio zaveden zlom, otpao od Boga, prekršio Božji zakon i izgubio prvotno dostojanstvo, ali i prvotni sklad. Postao je plijenom vlastite nezasitnosti, te sada živi u neskladu, neredu i sa Stvoriteljem, i s prirodom, ali i sa sobom. Grčki oci govore da je iz kozmosa - reda, upao u kaos - nered. Čovjek je tako postao generatorom vlastite nesreće: smrtan, podložan bolesti i truleži, rob strasti, nezasitan, pomućena razuma, sluga vlastite megalomanije. Tko od nas to svakoga dana svojega života ne proživljava u sebi i u drugima?

U istočnoj kršćanskoj teologiji i duhovnosti post i askeza jesu neophodna sredstva, lijek i terapija za našu dijagnozu, za našu grijehom ranjenu narav. U zapadnoj je teologiji stvar često postavljena drugačije, više legalistički - pa je post jedna vrsta naknade za naše grijehe, ispaštanje po pravdi, čime se na neki način iskupljujemo za svoj grijeh. U istočnoj teologiji naglasak je na posve drugom mjestu. Post se shvaća kao sredstvo kojim se liječimo od naše sebične naravi, od loših navika, od svog egoizma, a to nam je jednostavno neophodno, bitno i nezamjenjivo ako želimo vratiti sebi sliku bogolikosti, ako se želimo postupno preobražavati u Kristovu sliku. 

Zato istočni kršćani često čestitaju jedni drugima: Radostan post! To izvrsno ocrtava stih Jutrenje petka prvoga tjedna posta: Primimo navještaj posta s radošću! Da je naš praotac Adam držao post mi ne bismo bili lišeni raja. Voće koje nas je usmrtilo bijaše lijepo za oko i ukusno za hranu i stoga se ne dajmo zavarati očima jer kada se pojede postaje bezvrjedno. Bježimo od neumjerenosti da ne budemo nadvladani strastima kad se nasitimo...

 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Istinito, lijepo i dobro

Još iz rubrike: