Zajutrak, najvažniji dnevni obrok od najranijeg djetinjstva

Istraživanja su pokazala da djeca koja redovito jedu zajutrak imaju općenito zdraviju prehranu i češće sudjeluju u tjelesnim aktivnostima, a to su sve bitne odrednice u postizanju i održanju poželjne tjelesne mase.
Autor: Doc. dr. Darija Vranešić Bender/Laudato Photo: www.personal.psu.edu utorak, 25. veljače 2014. u 07:26

Pravilno izbalansiran zajutrak najbolji je način za nadoknadu hranjivih tvari za tijelo nakon noćnog gladovanja. Istraživanja su pokazala da djeca koja redovito jedu zajutrak imaju općenito zdraviju prehranu i češće sudjeluju u tjelesnim aktivnostima, a to su sve bitne odrednice u postizanju i održanju poželjne tjelesne mase. Poznato je da je upravo roditeljski primjer ključan za stvaranje navika u djece te je stoga vrlo važno održavanje jutarnjih rituala koji uključuju redovit zajutrak.

Izostavljanje prvog jutarnjeg obroka može uzrokovati umor i nemir kod djece. Također, raspoloženje i razina energije mogu biti na niskoj razini do podneva kada je planiran slijedeći obrok za dijete.

Redoviti zajutrak u višestrukoj je pozitivnoj vezi s održavanjem poželjne tjelesne mase. Prvi jutarnji obrok potiče metabolizam, proces u kojem tijelo pretvara hranjive tvari u energiju, odnosno tijelo počinje trošiti unesene kalorije. Također, dokazano je da osobe koje preskaču zajutrak često konzumiraju više kalorija tijekom dana od osoba koje ga redovito jedu. Naime, kada se preskoči zajutrak veća je vjerojatnost posezanja za visokokaloričnim zalogajima tijekom dana kako bi utažili glad.

Prema preporukama, izbalansirani zajutrak treba uključivati namirnice iz sljedećih skupina: mlijeko ili mliječne proizvode koji su važan izvor bjelančevina i kalcija, zatim integralna peciva ili žitne pahuljice, kao izvor složenih ugljikohidrata, kvalitetan izvor masnoća poput maslaca ili margarinskog namaza te voće ili voćni sok kao izvor prehrambenih vlakana i vitamina i minerala. Zajutrak bi trebao zadovoljiti približno 25% dnevnih energetskih potreba.

Preporuča se da djeca imaju 5-6 obroka dnevno kako bi se osigurala potrebna količina glukoze nepohodna za rad mozga i živčanog sustava. Zajutrak je obrok koji je ključan za održavanje konstantne razine šećera u krvi tijekom dana. To je prvi dnevni obrok, dok je doručak međuobrok, isto kao što je poslijepodnevna užina međuobrok. Međutim, u svakodnevnom govoru češće se koristi riječ doručak za taj prvi jutarnji obrok.

Praktični savjeti

Evo nekoliko praktičnih savjeta koji će vam omogućiti da djeci osigurate prijeko potrebne hranjive tvari bez obzira na žurbu ili jutarnju mrzovolju:

• Uvijek budite dobro opskrbljeni sa zdravim proizvodima za zajutrak poput žitarica, suhih kruščića, raznih namaza, pekmeza.
• Sve što možete pripremite večer prije (primjerice zdjelice, tanjuriće i lončiće).
• Probudite djecu 10 minuta ranije.
• Uključite djecu u planiranje i pripremu zajutarka kada imate vremena.
• Imajte spremne praktične alternative „za ponijeti“, poput opranog voća, malih pakiranja žitarica i mlijeka, jogurt-napitaka, kuhanih jaja, peciva, žitnih pločica.
• Ako djeca nisu gladna ujutro kada se dignu, spakirajte im zajutrak koji će moći pojesti putem ili malo kasnije. To može biti hranjivi sendvič, banana, svježe voće te voćni sok ili mliječni napitak.  
 

Da biste komentirali, prijavite se.