Zašto je mediteranska prehrana najzdravija prehrana?

Među stotinama različitih prehrana u svijetu, mediteranska i dalje slovi kao najpoželjnija. Čak je proglašena zlatnim standardom pravilne prehrane, jer blagotvorno djeluje na naše zdravlje. Očito s pravom!
Autor: Doc.dr.sc. Darija Vranešić Bender/Laudato Photo: ljepotaizdravlje.hr petak, 16. kolovoza 2013. u 14:58

Među stotinama različitih prehrana u svijetu, mediteranska i dalje slovi kao najpoželjnija. Čak je proglašena zlatnim standardom pravilne prehrane, jer blagotvorno djeluje na naše zdravlje. Očito s pravom!

Znanstvena istraživanja sustavno pokazuju da mediteranska prehrana štiti od bolesti srca, a ujedno može biti od pomoći osobama koje već boluju od kardiovaskularnih bolesti i tako štiti od ponovljenih neželjenih kardiovaskularnih događaja. Pokazalo se kako je prehrana s visokim udjelom voća, povrća, maslinovog ulja i proizvoda od cjelovitih žitarica povezana sa znatnim smanjenjem koncentracije kolesterola u krvi i smanjenjem rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti. S druge strane, najveće izglede za previsoku koncentraciju kolesterola u krvi i poteškoće sa srcem imaju osobe čija se prehrana u najvećoj mjeri sastoji od crvenog mesa i masti životinjskog podrijetla. Osobama koje su već imale srčani udar može biti od koristi mediteranska prehrana koja podrazumijeva unos ribe, maslinovog ulja i drugih izvora „zdravih“ masti. Štoviše, danas postoji konsenzus među stručnjacima da je mediteranska prehrana preporučeni način prehrane nakon preboljelog infarkta miokarda, budući da niti jedan drugi način prehrane nije do sada uspio pokazati tako velik zaštitni potencijal, posebice kada je riječ o preživljenju.

Što je uopće mediteranska kuhinja? Mediteran je sastavljen od mnogo različitih kultura, no čini se da ne postoji  jedna jedina slika koja bi predstavljala „magično“ jedinstvo  svih raznolikosti koje na tom području susrećemo. Čak i u slučaju triju najprepoznatljivih  mediteranskih namirnica (maslinovo ulje,riba i vino),  mediteranska kuhinja u Hrvatskoj je svijet koji je vrlo različit od kuhinje u Tunisu, iako su obje zemlje na Mediteranu. Općenito, na Mediteranu postoji 16 zemalja i stoga se često govori o mediteranskim kuhinjama budući da je teško sve te inačice svesti na jednu vrstu prehrane.

Mediteranska prehrana ima sva obilježja liberalne vegetarijanske prehrane, bogate omega-3 masnim kiselinama, prehrambenim vlaknima, vitaminima B skupine i raznovrsnim antioksidansima. Istodobno je siromašna zasićenim mastima i bogata ukupnim masnoćama.

Količina ukupnih masnoća u ovoj prehrani kreće se blizu gornje preporučene granice ili čak prelazi preporučenih 30%. Svojim zajedničkim djelovanjem ove tvari pomažu sniženju krnoga tlaka i masnoća u krvi, jačaju našu tjelesnu obranu, potiču probavu, smiruju upalu i štite nas od zloćudnih bolesti.

Da biste komentirali, prijavite se.