Otvorena izložba ''Zlatne niti''

Izložba se može pogledati od ponedjeljka do subote, od 10 do 19 sati, i ostaje otvorena do 31. listopada ove godine.
Autor: zg-nadbiskupija.hr/Laudato/D.T. utorak, 19. rujna 2017. u 17:40
Izložba ''Zlatne niti. Restaurirani tekstilni predmeti iz Riznice zagrebačke katedrale", otvorena u ponedjeljak navečer 18. rujna na zagrebačkome Kaptolu, plod je višegodišnje suradnje Zagrebačke nadbiskupije s Hrvatskim restaurator-skim zavodom (HRZ) na zaštiti tekstilnih predmeta iznimne vrijednosti iz bogatoga fundusa Riznice zagrebačke kated-rale.
 


S obzirom da je Domitrovićeva kula, u kojoj je izložba priređena, prostorno koncipirana tako da ne može odjednom primiti veći broj posjetitelja, otvorenje izložbe priređeno je u predvorju Nadbiskupijskog pastoralnog instituta. Sve na-zočne na početku svečanosti pozdravio je mons. Nedjeljko Pintarić, direktor Riznice zagrebačke katedrale, podsjetivši da zbirka tekstila katedralne Riznice ima više od 1000 predmeta koji su upravo zbog krhkosti samoga materijala vrlo izloženi različitih oblicima propadanja te je o tome potrebno voditi posebnu brigu. Upravo je izložba koju večeras otva-ramo plod suradnje i zajedničke brige Zagrebačke nadbiskupije i Hrvatskog restauratorskog zavoda za predmete iz Riznice zagrebačke katedrale, rekao je mons. Pintarić.
 
Vrijedna suradnja
 
O toj vrijednoj suradnji dviju institucija govorila je i ravnateljica Hrvatskog restauratorskog zavoda dr. sc. Tajana Pleše, podsjetivši da je Hrvatski restauratorski zavod pomagao Zagrebačkoj nadbiskupiji u evakuiranju i čuvanju umjetnina u vrlo teškim vremenima nedavnoga rata, ali da je suradnja postojala i u puno ljepšim razdobljima kada su nastajale velike nacionalne izložbe, poput one međunarodne "Hrvati - kršćanstvo, kultura i umjetnost ".

Ravnateljica Pleše je ocijenila kako je inventar Riznice zagrebačke katedrale izuzetno vrijedan i pripada u vrh hrvatske kulturne baštine, a u njoj posebno se ističe zbirka crkvenog ruha, pojasnivši da su predmeti iz te zbirke, upravo zbog krhkosti materijala, posebno osjetljivi pa se rijetko izlažu tako da su, unatoč svojoj liturgijskoj, umjetničkoj i povijesnoj vrijednosti, još ne-dovoljno poznati javnosti. Najavila je i nastavak radova na restauraciji predmeta iz Riznice.
 
- Izloženi restaurirani predmeti iz Riznice naše katedrale nude mogućnost velikoga broja pristupa. Usuđujem se reći: skoro za svako znanstveno ili stručno područje. Među izravnijim i očitijim svakako su pristupi koji se odnose na  upo-rabu i na slikovnu vrijednost. Svatko se može pitati čemu su ti predmeti služili, zašto su rabljeni baš ti motivi, boje, forme; zašto su tako bogato izvezeni. Sigurno da misnice, dalmatike, albe, oltarnici privlače znatiželju o razvoju litur-gijskoga ruha tijekom stoljeća, naročito u traženjima i znatnim odmacima u 18. stoljeću. Ali se puno šire mogu otvoriti pitanja o tadašnjoj i današnjoj kulturi, o odnosu prema umjetnosti, gospodarstvu, pa i politici. No, vidimo da ima puno prostora za tematiku drugih znanosti i analiza koje se tiču materijala, tehnologije, podrijetla… Ipak, u dnu svega prov-lači se pitanje smisla - rekao je pomoćni biskup zagrebački mons. Ivan Šaško.
 
Zahvalio za uloženu stručnost i trud svima koji su bili uključeni u konzervatorsko-restauratorske radove, u pripremanje dokumentacije i u povijesno-umjetnička istraživanja, u laboratorijske i tehnološke analize materijala te u stolarske radove.
 
Pohvala ženskoj strpljivosti i sposobnostima
 
Primijetivši da naslov izložbe 'Zlatne niti' sretno spaja izložene stvarnosti pristupa, biskup Šaško je istaknuo da je nit poučan put čitanja otajstva; lijepa slika malenosti koja upućuje na detalje i omogućuje pogled u nastajanje veličine, u povezivanje, u slaganje, u pripadanje.
 
- Ova nas izložba poziva da se približimo predmetima, da se zaustavimo i razmotrimo ne količinu izložaka, nego nu-tarnju vrijednost i količinu malenih sastavnica. Poziva nas da vidimo ljepotu u manjim i većim cjelinama. Poziva nas da se zapitamo o razlozima onih koji su unijeli vrijeme i svoju sitničavu prisutnost pri stvaranju, ali jednako tako i pri obnavljanju ovih predmeta. Bilo bi iznimno zanimljivo čuti od restauratorica o čemu su sve razmišljale, što su utkale u rad na vraćanje početnoga sjaja, kako su povezale prve stvaratelje sa sobom i postale su-autorice - kazao je mons. Šaško.
 
Tijek restauratorskih radova
 
Konzervatorsko-restauratorski radovi na povijesnom tekstilu iz Riznice kontinuirano se provode od 2005. godine na Odjelu za tekstil, papir i kožu. Počeli su restauriranjem biskupske mitre iz 14. stoljeća, obnovljene 1459. godine za inauguraciju zagrebačkog biskupa Wolfganga Gyulayja. Nakon pregleda i analize stanja očuvanosti dijela zbirke povi-jesnog tekstila, nastavljeni su restauratorski radovi na vrlo oštećenim čipkama iz 17. i ranog 18. stoljeća.
Od 2013. godine izvode se radovi na kompletima liturgijskog ruha zagrebačkih biskupa. Četiri dalmatike Aleksandra Ignacija Mikulića izrađene su vjerojatno u zagrebačkoj vezilačkoj radionici između 1688. i 1694. godine te je na izložbi izložena samo jedna. Misnica (kazula) biskupa Stjepana Seliščevića (1694. – 1703.) rad je vrsne vezilačke radionice s područja Habsburške Monarhije. 
 
Konzervatorsko-restauratorski radovi na ciklusu tapiserija alegorijskim prikazima mjeseca u godini, izrađene 1710. godine u radionici Charlesa Mittéa, dvorskog tkalca lotarinških vojvoda u Nancyju, a koje je carica Marija Terezija darovala zagrebačkom biskupu Franji Thauszyju sredinom 18. stoljeća, započeli su 2014. godine analizom stanja tapiserija te uvjeta njihova čuvanja i izlaganja. Tapiserija Srpanj - kolovoz restaurirana je od 2015. do 2017. godine, a u 2017. godini započeli su radovi i na tapiseriji Ožujak - travanj. Uz obnovljenu tapiseriju Srpanj – kolovoz, izložena je neobnovljena tapiserija Siječanj - veljača kako bi se mogle uočiti razlike u provedenim postupcima restauracije. 
 
Konzervatorsko-restauratorske radove na dalmatikama i čipkama izvodili su: Sandra Lucić Vujičić (voditeljica radova), Vlasta Bošnjak, Marija Zupčić, Tihana Čelebić i Irma Maria Dropulić (vanjska suradnica). Konzervatorsko-restauratorske radove na misnici izveli su: Vlasta Bošnjak (voditeljica radova) i Tihana Čelebić.
 
Konzervatorsko-restauratorske radove na tapiserijama, izveli su: Branka Regović (voditeljica radova), Tihana Čelebić, Olgica Mileusnić, Vlasta Bošnjak te Blaženka Beatović i Anamarija Fistonić (vanjske suradnice). Dokumentaciju i povi-jesno umjetnička istraživanja napravila je Marta Budicin, laboratorijske analize materijala Domagoj Mudronja i Marga-reta Klofutar. Stolarske radove i ostale radove kod postavljanja izložbe izvodili su Dragutin Furdi, Veljko Bartol i Davor Filipčić. Fotografsku dokumentaciju skupljali su Jovan Kliska, Natalija Vasić, Nikolina Oštarijaš, Ljubo Gamulin te  Goran Tomljenović, koji je osmislio grafičko oblikovanje izložbe.
 
Tekstove za prateće panoe na izložbi kao i na popratnom letku na hrvatskom i engleskom jeziku napisale su dr. sc. Višnja Bralić, Branka Regović i Marta Budicin. Sve navedene konzervatorsko-restauratorske radove na predmetima iz Riznice zagrebačke katedrale financiralo je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.
 
Izložba se može pogledati od ponedjeljka do subote, od 10 do 19 sati, i ostaje otvorena do 31. listopada 2017.

 
Da biste komentirali, prijavite se.