GROZD objavio stručnu analizu programa zdravstvenog odgoja

Stručni tim udruge Glas roditelja za djecu GROZD izradio je analizu ovogodišnjeg 4. modula programa zdravstvenog odgoja ("Spolno/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje") koji je u rujnu 2013. godine ponovo uveden u škole.

prirucnici.jpg
Autor
Laudato HC/GROZD
Fotograf
www.azoo.hr
Objavljeno:
 
02.06.2014 09:20

Iako je sada popis preporučene literature za nastavnike izostavljen, teme programa, očekivani ishodi i razrada sadržaja u priručnicima za nastavnike gotovo su istovjetni onima od prošle školske godine 2012./13. kada je Ustavni sud ukinuo zdravstveni odgoj. Stoga vrijede slične zamjerke kao i lani, stoji u propćenju GROZD-a.

1.    BEZVRIJEDNOSNI POGLED NA SPOLNOST (MORALNI RELATIVIZAM)
- u cijelom programu ističe se važnost osjećaja i izražavanja osjećaja ("kako se osjećam?"), dakle trenutni subjektivni kriterij kao jedini i najvažniji za donošenje odluka, dok se potpuno zanemaruje promišljanje o objektivnim moralnim/etičkim kriterijima tj. vrijednostima ("je li nešto dobro?")
- izostaje promišljanje o smislu i značenju svakog spolnog ponašanja iz svih aspekata osobe i njene spolnosti, ne govori se o cjelovitoj zrelosti osobe
- tretiranjem emocija kao jedinog kriterija za odlučivanje, ovaj program odgaja djecu za etički/moralni relativizam u kojem je svako ponašanje jednako dobro i jednako vrijedno, što u konačnici uvijek rezultira osobnim traumama i poražavajućim javnozdravstvenim podacima (primjerice u Velikoj Britaniji u kojoj je moralni relativizam uzeo maha, postotak maloljetničkih trudnoća i spolno prenosivih bolesti je višestruko veći nego u Hrvatskoj)
- ignoriranje i negiranje općeljudskih vrijednosti vezanih uz spolnost pokazuje da ovaj program nije samo nedostatan već je i suštinski pogrešan.

2.    TEHNICISTIČKI (KONTRACEPCIJSKI) PRISTUP
- budući da promovira ponašanje po kriteriju "što mi se sviđa", pri čemu se ne vodi briga o svim mogućim posljedicama takvog ponašanja, program nekritički promovira kontracepciju u nastojanju da barem djelomično smanji posljedice
- kroz veliki dio programa (8. r. OŠ i 1, 2. i 3. r. SŠ) sustavno se promovira korištenje prezervativa, za koji se tvrdi kako mu je "pouzdanost vrlo visoka", no nigdje se ne navode podaci o njegovoj sigurnosti - podatak od 80% koji se prošle godine nalazio u programu sada je maknut (vjerojatno jer je bilo očito da je sigurnost zapravo jako niska); mladima se tako daje lažna sigurnost i zavarava ih se!
- pojam "odgovornog spolnog ponašanja" poistovjećuje se s korištenjem "zaštite" tj. izbjegavanjem tjelesnih posljedica spolnih odnosa, dok se o odgovornosti za ostale posljedice (psihičke, društvene, duhovne) uopće ne govori, kao niti što znači odgovornost ako "zaštita" zakaže (npr. dođe do začeća djeteta)
- razlozi za odgađanje spolnih odnosa (apstinenciju) ograničavaju se na fizičke posljedice, i nije predviđeno govoriti o vrijednosti same spolnosti i cjelovitog odnosa kao dubljem motivu apstinencije
- u svijetu se pokazalo da su ovakvi, tzv. kontracepcijski programi promašeni i da ne donose dobre rezultate (Green E.C.(2005) The one success story is now threatened by U.S. aid bureaucrats, The Weekly Standard, 10), te da prednost treba dati preventivnim, odgojnim programima (Genuis S. J., Genuis S. K.(2004) Managing the sexually transmitted pandemic: A time for reevaluation, American Journal of Obstetrics and Gynecology, 191, 1103-1112).
- iza očiglednog promoviranja kontracepcije u programu stoji interes farmaceutske industrije i s njima povezanih interesnih skupina koje žele od današnje djece i mladih stvoriti korisnike svojih proizvoda, a ne stoji želja da se uvede program koji će dati najbolje rezultate.

3.    OMALOVAŽAVANJE BRAKA I OBITELJI
- iako MZOS tvrdi da ovaj program odgaja mlade za cijeli život, uopće ih životno ne osposobljava za ostvarivanje trajnog i vjernog ljubavnog zajedništva koja će biti idealno mjesto za rađanje i odgoj djece, već naprotiv, potpuno zanemaruje važnost braka i obitelji te važnost pripreme za njih:
- u 7. r. OŠ, među asocijacijama vezanima uz spolnost kojih bi se učenici mogli sjetiti nisu predviđeni obitelj, brak, djeca, ali su zato opširnije obrazloženi pojmovi poput homoseksualnosti, pedofilije i incesta
- u 3. r. SŠ navodi se besmislica da "ideja o ljubavi dviju osoba kao temeljnom razlogu za brak snaži tek od 18. stoljeća"!?
- izjednačeni su svi "tipovi obitelji", čak i "istospolni brak" koji u Hrvatskoj ne postoji
- brak žene i muškarca koji imaju djecu nazvan je "tradicionalnim" i nije istaknuto išta što bi pozitivno i motivirajuće djelovalo na mlade od kojih će većina jednog dana ući u brak i iskreno ga želi u budućnosti
- nesretne i negativne promjene vezane uz brak (rastava, jednoroditeljske obitelji i sl.) opisane su kao "suvremene" pojave
- ni u kom obliku nije naglašena ljepota i vrijednost potpuno predanog i trajnog odnosa, ne govori se o ljubavi i vjernosti kao temelju takvog odnosa
- stvaranje novog života sustavno se ili prešućuje ili spominje u negativnom kontekstu - kao nepoželjna posljedica i smetnja (koju treba ili spriječiti kontracepcijom ili ukloniti pobačajem); riječ "trudnoća" gotovo uvijek dolazi uz pridjev "neželjena".

4.    NETOČNI I NEPOTPUNI MEDICINSKI PODACI
- iako MZOS tvrdi da program isključivo posreduje neutralne stručne činjenice, one čine vrlo mali dio programa, te među njima ima mnogo netočnih i nepotpunih podataka:
- za prezervativ se kaže da ima "vrlo visoku pouzdanost" i prešućuje se da mu je sigurnost samo 80%
- netočno se tvrdi da prijenos infekcije HPV-om prezervativ "ne sprječava u potpunosti" - točno je da je gotovo uopće ne sprječava
- bez znanja i pristanka roditelja djeci se reklamira cjepivo protiv HPV-a, pri čemu se nigdje ne navode znanstvene reference o učinkovitosti i nuspojavama tog cjepiva
- prirodne metode svrstane su među kontracepcijske metode, te se netočnim tvrdnjama da su one primjenjive "samo kod pravilnih ciklusa", da "nisu jednostavne", te da im "pouzdanost nije visoka" očituje potpuno neznanje autora programa o suvremenim prirodnim metodama planiranja obitelji (od kojih npr. Billingsova ovulacijska metoda prema SZO ima pouzdanost preko 97%)
- za kontracepcijske pilule se ne navodi da one mogu imati abortivno djelovanje, niti se spominju mogući štetni učinci pilule na plodnost i zdravlje žene
- mimo znanja i pristanka roditelja, učenicima se reklamira pilula za dan poslije, nazivajući je "hormonskom terapijom" nakon "neopreznog spolnog odnosa"; ne navodi se mogućnost abortivnog djelovanja, niti da one zbog visokih doza hormona predstavljaju veliku opasnost za zdravlje djevojaka
- danas, kada je znanost nedvojbeno dokazala da život počinje začećem (v. stav Etičkog povjerenstva Klinike za ženske bolesti i porode u Petrovoj u Zagrebu iz listopada 2009.g.), u programu se ta znanstvena činjenica naziva "religijskim" stajalištem, i prepušta svakom pojedincu da svojevoljno odredi u kojem "trenutku tijekom trudnoće" počinje život!

5.    IZOSTAVLJANJE NAJVAŽNIJIH TEMA
- izbjegavaju se mnoge važne teme o spolnosti koje bi trebale biti dio 4. modula, primjerice: sve sastavnice i cjelovita zrelost osobe, znanje o plodnosti žene i muškarca, njihove različite seksualne reakcije, smisao veze/hodanja, spolni odnos kao dio trajnog i vjernog odnosa u ljubavi, značenje braka, zloupotreba spolnosti izvan tog cjelovitog konteksta, pozitivni odnos prema novom životu, obitelj kao najbolje mjesto za rođenje i odgoj djeteta, stručne i potpune informacije o kontracepciji i spolno prenosivim bolestima itd.
- izbjegavanjem važnih tema mladi ljudi se ostavljaju u neznanju ili poluznanju, te se oslobađa prostor manipulaciji, ideologiji i "pranju mozga".

6.    PEDAGOŠKA NEUTEMELJENOST I NEPRILAGOĐENOST DOBI
- ne postoje jasno definirani odgojni ciljevi programa, niti vođenje učenika prema cjelovitim znanjima, idealima i uzorima u skladu s tim ciljevima
- škola i roditelji kao odgojni čimbenici u ovom slučaju nisu usklađeni u odgojnim ciljevima koje nastoje ostvariti, već su u raskoraku
- neke teme i način na koji se obrađuju su neprimjerene dobi i pedagoški su neprihvatljive:
- tema prihvatljivih i neprihvatljivih tjelesnih dodira (3. r. OŠ) - izvorno nije niti namijenjena djeci od 9 godina; nešto što je samo po sebi bolesno i kriminalno ponašanje stavlja se kao prva tema koju djeca u školi uče o spolnosti, što predstavlja ulazak u dječju intimu i njihovo izlaganje seksualnim sadržajima, opterećuje djecu i njihove odnose s najbližima (roditeljima)
- masturbacija (5. r. OŠ) - nekritički se sugerira svjetonazorski stav o njenoj potpunoj prihvatljivosti kao "sastavnog dijela ljudske spolnosti"; nametanjem tog stava zloupotrebljava se autoritet liječnika koji ga treba prenijeti učenicima; ne uvažavaju se interesne i razvojne razlike djece ovog uzrasta
- homoseksualnost (7. r. OŠ i 3. r. SŠ) - prikazana je pristrano, nepotpuno i neznanstveno; zloupotrebljava se nesigurnost i neizgrađenost spolnog identiteta djece i mladih ove dobi
- vježbanje uloga sa spolnim odnosima s različitim partnerima (1. r. SŠ) - zahtijeva od djece uživljavanje u intimne situacije u kojima ona možda niti žele niti planiraju biti
- nasilje u vezama (2. r. SŠ) - umjesto da se mlade osposobljava i pozitivno motivira za kvalitetnu vezu, većina sadržaja za 2. r. SŠ posvećena je "spolnom i rodnom" nasilju u adolescentskim vezama
- pornografija (1. r. SŠ) - iako je prebačena iz 6. r. OŠ u 1. r. SŠ, podrazumijeva se da se mladi susreću s njom; ne pomaže im se kako da je izbjegnu, dapače joj se kroz afirmativni stav prema masturbaciji "utire put"; predviđena detaljna analiza pornografije mogla bi više pobuditi zanimanje nego odvraćanje od nje.

7.    RODNA IDEOLOGIJA
- propagira se neznanstvena i za psihološki razvoj djece opasna rodna ideologija koja tvrdi da se muškarci i žene razlikuju samo po biološkim karakteristikama ("spolu"), dok su im sve ostale razlike društveno nametnute i nazivaju se "rod", te ih treba ukinuti:
- npr. učenici 4. r. OŠ trebaju se uživljavati u zamijenjene "rodne uloge" u obitelji (baka se mijenja s djedom, mama s tatom...), djevojčice se trebaju zamišljati kao "automehaničarke", a dječaci kao "cvjećari"
- umjesto da program prenosi poruku da su ženski i muški spol jednako vrijedni bez obzira na njihovu različitost i da se djecu tako odgaja za ustavnu vrednotu ravnopravnosti spolova, u programu se kao istoznačnica nameće "rodna ravnopravnost" temeljena na rodnoj ideologiji
- u 6. r. OŠ učenike se uvjerava u nužnost brisanja razlika među spolovima preko primjera iskorištavanja žena u Saudijskoj Arabiji (?!), a u 2. r. SŠ zbog "rodnog nasilja" u vezama
- rodna ideologija je suprotna znanstvenim spoznajama s područja antropologije, psihologije, pedagogije itd. te je u svijetu već raskrinkana kao neznanstvena (npr. zatvaranje Rodnog instituta u Norveškoj 2011. g.)
- rodna ideologija negira pozitivnu ulogu poistovjećivanja s vlastitim spolom, nužno potrebnu za zdrav i uravnotežen razvoj mlade osobe.

8.    HOMOSEKSUALNA PROPAGANDA I PROTUZDRAVSTVENO DJELOVANJE
- promovira se LGBT pokret (u 7. r. OŠ i u 3. r. SŠ), teme homoseksualnosti i diskriminacije "spolnih i rodnih manjina" predstavljaju se tendenciozno, retorikom LGBT aktivizma u kojoj je nemoguća bilo kakva argumentirana znanstvena rasprava
- radi se namjerna pojmovna zbrka između homoseksualne orijentacije i ponašanja, te se svaki kritički osvrt na homoseksualno ponašanje automatski proglašava diskriminacijom (homofobijom)
- suprotno nazivu "zdravstveni odgoj", program djeluje protiv zdravlja djece, jer im se promovira homoseksualno ponašanje i ne upozorava ih se na rizike takvog ponašanja u smislu širenja spolno prenosivih bolesti i zastupljenosti ostalih zdravstvenih i psihičkih problema

9.    SEKSOLOGIJA KAO "ZNANSTVENI" TEMELJ
- "seksologija" je utemeljena u Americi na zloglasnim istraživanjima Alfreda Kinsey-a, sa svim vrstama spolnih odnosa, uključujući i one sa vrlo malom djecom
- jedan od ključnih autora 4. modula, stipendist je Kinsey instituta i suradnik promicatelja pedofilije u svijetu
- u 3. r. SŠ učenici trebaju usvojiti tzv. "seksualna prava" svjetskog Kongresa seksologa, koja uopće nisu odobrena od Svjetske zdravstvene organizacije, i to zbog njihove "neprihvatljivosti u nekim kulturama i vjerskim zajednicama", a u ovom programu se ona nameću svima!
- u svjetskim seksološkim krugovima spomenuta seksualna prava predstavljaju podlogu za "znanstveno" opravdanje svih seksualnih poremećaja, uključujući pornografiju i pedofiliju
- u 3. r. OŠ u temi tjelesnih dodira djeci se sugerira da su prihvatljivi dodiri oni koji su im ugodni - zanimljivo je da je upravo upućivanje djece da od najranije dobi odlučuju o prihvatljivosti tjelesnih dodira polazišna tema u promicanju pedofilije!

ZAKLJUČAK:
Iz svega je očito da se u programu 4. modula dala prednost ideologiji, a ne stručnosti, te da se njime želi djecu i mlade (pre)odgajati za svjetonazor koji je suprotan odgojnim vrijednostima većine roditelja u Hrvatskoj.
 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Aktualno

Još iz rubrike: