Medicina u Bibliji: Kada su bolesti dolazile s neba?

Biblija nudi mnogo spoznaja, a vidljiv je i razvoj misli i poimanja uzrokā, razlogā i svrhe bolesti od prvih knjiga Staroga zavjeta do novozavjetnih tekstova.

10.jpg
Autor
laudato.hr/D.R.
Fotograf
ks.hr
Objavljeno:
 
02.04.2020 15:39

U posljednje vrijeme pokrenute su mnoge rasprave i polemike u kojima su se javljala i pitanja poput: Može li se koronavirus širiti preko svete pričesti? Je li virus kazna za grijehe čovječanstva, za pohlepu, za nepoštovanje našeg planeta? Možda su vjernici krivi za epidemiju jer su kršili Božji zakon pa je Bog poslao virus ili mu dopustio da se raširi?

Unatoč pojednostavljivanju koje se često javlja, bilo u vidu potpunoga razdvajanja razloga za bolest od Božjega djelovanja pa do pretjeranoga pripisivanja svih bolesti isključivo duhovnim uzrocima ili Božjoj kazni, odgovor o razlogu bolesti i njezinim možebitnim nadnaravnim uzrocima nije ni jednoznačan ni jednostavan. Biblija u tom pogledu nudi mnogo spoznaja, a vidljiv je i razvoj misli i poimanja uzrokā, razlogā i svrhe bolesti od prvih knjiga Staroga zavjeta do novozavjetnih tekstova.

Što Biblija govori o medicini? Talijanski liječnik Sterpellone donosi odgovor u knjizi Medicina u Bibliji, opisujući razne prakse i sve ostalo vezano uz medicinu na temelju biblijskih citata i ulomaka. Zašto Židovi nisu smjeli jesti svinjetinu, koliko su često morali prati ruke, koliko je dugo trajalo babinje, a koliko su dugo Izraelke dojile svoju djecu, zašto su se obrezivali i koju su plastičnu operaciju poznavali ljudi onoga vremena, što kaže Biblija o ćelavosti, koji balzam se koristio za ublažavanje hemoroida, od čega je bolovao Job, a tko se liječio muzikoterapijom doznati se može u ovoj knjizi.

U nastavku, uz dopuštenje izdavača, donosimo ulomak iz ove zanimljive knjige.

U Bibliji su vrlo česti 'medicinski' izvještaji koji se odnose na događaje koji su se odvijali tijekom dugoga razdoblja njezina pripovijedanja i na sam svakodnevni život židovskoga naroda.

Takvi medicinski izvještaji su u stvari mnogo češći no što se na prvi pogled čini, često stavljeni u drugi plan s obzirom na osnovnu priču, no u literaturi nikada nisu sistematizirani u jedinstvenu i iscrpnu cjelinu.

Job je pogođen najgorim zlima, iako bi, zbog svoje poslovične čestitosti, trebao biti oslobođen srdžbe Gospodnje. I on i njegovi prijatelji uporno se pitaju o razlogu zla koje ga je snašlo. Uzalud si nastoje protumačiti: ako je istina da su bolesti božanska kazna za počinjene grijehe, zašto Job mora trpjeti za grijehe koje nije počinio.

I u tom traganju za tim zašto uključena je instinktivna čovjekova želja da spozna uzroke bolesti. Već je primitivni čovjek instinktivno dovodio u vezu bolesti i smrt s određenim očitim i neposrednim uzrocima: na primjer, nakon rane od neke ozljede, od ujeda neke životinje ili od neprijateljskoga oružja mogla je lako uslijediti smrt. Ali zatim se pitao zašto i kada nema tako izravnih uzroka može postati plijenom zimice i vrućice, gledati kako polako slabe vlastite snage i vlastito tijelo…

Primitivnom čovjeku je zatim postajalo sve očitije da se neke (zarazne) bolesti mogu prenijeti od jedne osobe na drugu izravnim dodirom, ili neizravno - dotičući njezine predmete ili njezinu odjeću.

Za ostalo, budući da naravno nije raspolagao mikroskopima i radiološkim uređajima, obraćao je vlastitu pozornost prema bogovima da bi si dao neko tumačenje događaja povezanih sa zdravljem i bolešću: morala su postojati božanstva koja su jamčila zdravlje, i druga koja su slala bolesti.

Velik korak učinilo je kršćanstvo, koje se izričito svrstalo protiv svakoga oblika praznovjerja i vračanja. U Bibliji se stalno pojavljuje neumoljiva razdvojenost između primitivnog magijskog mentaliteta i mentaliteta vjere obilježene objavom: dug boj između magije i vjere, u kojoj ona prva na kraju bude poražena. S monoteizmom, nakon jasnih riječi objave slijedi jedinstveno shvaćanje: sve moći, dobre i zle, do tada raspoređene među različita božanstva, pretpostavljajući da daju zdravlje i bolest, stavljaju se u ruke jednoga jedinoga Boga.

Zdravlje je sada u rukama jedinoga Boga; za uzvrat on traži poslušnost zapovijedima i poštivanje zakona; On sam daje zdravlje, šalje bolest i jedini je može ukloniti. On je istodobno onaj koji donosi bolest i liječi je. A svećenici, tumači njegove volje, budni su čuvari moralne i fizičke čistoće naroda.

Knjigu 'Medicina u Bibliji' možete nabaviti u web knjižari Kršćanske sadašnjosti, a sve kupovine iznad 100 kn uključuju besplatnu dostavu

 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Aktualno

Još iz rubrike: