Papa Franjo predvodio je obrede Velikog petka

Najveći Judin grijeh bila je sumnja u Isusovo milosrđe, rekao je o. Raniero Cantalamessa u propovijedi tijekom obreda Velikog petka u bazilici sv. Petra. Otac Raniero Cantalamessa, propovjednik Papinske kuće, svake godine propovijeda prigodom obreda Velikog petka, a ovaj put posvetio je homiliju liku Jude Iškariotskoga, jednom od dvanaestorice Isusovih učenika. Obrede Velikog petka predvodio je papa Franjo.

franc.jpg
Autor
Radio Vatikan/Anđela Jeličić
Fotograf
www.aciprensa.com
Objavljeno:
 
18.04.2014 22:28

Sudbina Jude Iškariotskoga puno govori o nama, no ponajviše o Isusovom odgovoru na grijeh, naglašava o. Cantalamessa: prema evanđelistu Luki, Juda Iškariotski je postao izdajica (usp. Lk 6,16). Mnogi su pokušali odgonetnuti Judinu motivaciju:  jesu li u pitanju bili ideali ili politički motivirane odluke? No evanđelja, jedini vjerodostojni izvor, motivaciju prizemljuju, motiv je zemlja-zemlja: novac. „Koliko ćete mi dati, ako vam ga predam?“, pitao je Juda glavare svećeničke (usp. Mt 26,15).

„Zašto se čuditi ovom tumačenju, zašto ga smatrati previše banalnim“, pita se o. Cantalamessa. „Nije li uvijek u povijesti bilo tako, nije li i danas tako? Mammona, novac, nije jedan od mnogih idola. To je drugo ime za idola“.

Navezanost na novac, kaže Sveto Pismo, jest korijen svih zala, a iza svakog zla našeg društva nalazi se samo novac, ili barem 'i novac', tvrdi o. Cantalamessa i nastavlja: „Što je u pozadini trgovine drogom, u pozadini iskorištavanja prostitucije, različitih mafija, političke korupcije, proizvodnje i trgovine oružjem, u pozadini trgovine ljudskim organima?“

„Financijska kriza kroz koju prolazi svijet, pa i ovaj narod, nije li i ona rezultat 'bijedne žudnje za novcem', auri sacra fames, određenih pojedinaca? Juda je počeo potkradajući novac iz zajedničke kase. Govori li to išta pojedinim upraviteljima zajedničkog novca? No, na stranu protuzakoniti načini gomilanja novca, nije li skandalozna sama činjenica da neki primaju plaće i mirovine stotinu puta veće od onih koji rade za njih, i bune se na sam spomen mogućnosti odricanja od nečega zbog veće socijalne pravde?“

Koliko smo puta, nastavlja o. Cantalamessa, razmislili o riječima upućenima bogatašu koji je nagomilao silna bogatstva te se osjećao osiguranim do kraja života: „Bezumniče! Već noćas duša će se tvoja zaiskati od tebe!” (usp. Lk 12,20)

„Ljudi na odgovornim mjestima koji više nisu znali u kojoj bi banci ili poreznom raju gomilali plodove svoje korupcije, odjednom su se našli na optuženičkoj klupi, ili u zatvorskoj ćeliji, baš kad su htjeli svojoj duši reći: 'Uživaj sad, dušo moja'. Zbog koga su to činili? Je li vrijedilo? Jesu li doista učinili dobro svojoj djeci i svojoj obitelji, svojoj stranci, ako im je to bila namjera? Ili su uništili sebe i druge? Bog novca osobno kažnjava one koji mu se klanjaju“.

Judina izdaja nastavlja se kroz povijest. Ali, prejednostavno je razmišljati samo o razvikanim slučajevima, samo o drugima, kaže o. Cantalamessa i daje konkretne primjere: „Krista izdaje onaj koji vara vlastitu suprugu ili muža. Krista izdaje Božji službenik, nevjeran svom staležu, ili onaj koji umjesto da pase stado, pase samog sebe. Isusa izdaje svatko tko izdaje svoju savjest“.

Juda je priznao da je izdao nevinu krv, te se potom objesio. O njegovoj vječnoj sudbini možemo se propitivati, ne donoseći ishitrene zaključke. Isus, tvrdi Cantalamessa, nije nikada napustio Judu, i nitko ne zna kamo je Juda pao nakon što se s užetom oko vrata bacio s drveta. Tko zna što je prošlo njegovom dušom u tom posljednjem trenutku? Kao što je Isus pogledom tražio Petrovo lice nakon Petrove zataje, kako bi mu oprostio, tko zna kako li je pogledom tražio Judino lice, u nekoj od postaja svog križnog puta! No, Petar je imao povjerenja u Kristovo milosrđe, dok Juda nije. Njegov najveći grijeh, zaključuje o. Cantalamessa, nije bila izdaja već sumnja u Isusovo milosrđe:

„Postoji sakrament u kojem je moguće sa sigurnošću iskusiti Kristovo milosrđe: to je sakrament pomirenja. Kako je lijep ovaj sakrament! Imati Isusa za učitelja i Gospodina lijepo je iskustvo, ali još je slađe iskusiti Njegovo otkupljenje: on te izvlači iz ponora, kao Petra iz mora, dodiruje te, kao što je učinio s gubavcem i govori ti: „Hoću, budi čist!“ (usp. Mk 1,41).

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Vatikan

Još iz rubrike: