Okovi modernog sužanjstva

U kojoj je mjeri čovjek slobodan u suvremenom društvu, u svojoj novoj kolumni promišlja ekonomski stručnjak dr. Domagoj Hruška. Kako ističe, u ekonomskom smislu čovjek je slobodan ako je financijski neovisan, a financijski je neovisan samo ukoliko posjeduje određenu imovinu i dovoljno sredstava za njeno održavanje u funkciji. „Drugim riječima privatno vlasništvo je temelj ekonomske slobode“, pojasnio je.
srijeda, 31. listopada 2012. u 00:00

U kojoj je mjeri čovjek slobodan u suvremenom društvu, u svojoj novoj kolumni promišlja ekonomski stručnjak dr. Domagoj Hruška. Kako ističe, u ekonomskom smislu čovjek je slobodan ako je financijski neovisan, a financijski je neovisan samo ukoliko posjeduje određenu imovinu i dovoljno sredstava za njeno održavanje u funkciji. „Drugim riječima privatno vlasništvo je temelj ekonomske slobode“, pojasnio je.

Nadalje, Hruška naglašava da danas na globalnoj razini postoji jaka tendencija prema kombinaciji koncentracije i centralizacije koja porobljuje ljude.

„Političari u potrazi za svojim pojedinačnim interesom, EU birokrati i drugi nacionalni i supranacionalni administratori koji manipuliraju zakonima, grupe banaka, industrijalista i velikih zemljoposjednika imaju zadatak da potpuno uguše privatno vlasništvo i sve ljude na taj način učine robovima“, ustvrdio je.

O modernom „ropstvu kroz plaću“, upozorava Hruška, može se govoriti samo u metaforama.

„Radnik mora raditi što mu njegov poslodavac kaže ali se još uvijek nije srozao na status roba. Njegov pravni status je status građanina. U teoriji, on je još uvijek slobodan čovjek, koji se s drugim čovjekom sklopio ugovor kojim se je obvezao da će raditi određeni posao za određenu količinu novca. Čovjek koji se ugovorom obvezao da će isplaćivati plaću može i ne mora iz toga ostvarivati dobit. Čovjek koji se obvezao može i ne mora primati plaću koja je veća od vrijednosti koju proizvodi. Ali i jedan i drugi su tehnički slobodni. Ipak, jasno je da čovjek koji radi za plaću nema slobodu koju ima čovjek koji je vlasnik imovine od koje živi“, poručuje Laudatov kolumnist.

Kako zaključuje dr. Domagoj Hruška, taj oblik društvenog zla, kako ga naziva povjesničar Hilaire Belloc, prije je težnja prema ropstvu nego stvarno ropstvo.

„Ono je temelj socio-ekonomskog modela u kojemu živimo, a koji se naziva kapitalizam“, nadodao je.

Više o ovoj temi pročitajte u kolumni Domagoja Hruške.

Izvor: Laudato

Da biste komentirali, prijavite se.