Prije 104 godine uveden električni tramvaj u Zagrebu

Početkom 20. stoljeća Siemensov "električni vlak", nazvan tramvaj, već je uvelike prevozio milijune putnika u napučenim gradovima Amerike i Europe. Zagreb je u toj novotariji kasnio jer do 1907. nije imao električne centrale.
Autor: Laudato NP Photo: tehnicki-muzej.hr ponedjeljak, 18. kolovoza 2014. u 09:26

Građani su se morali zadovoljiti konjskim tramvajem, sporim prometalom s kojim su se nestašni dječaci rado utrkivali od postaje do postaje. S jednom konjskom silom vozio je samo sedam kilometara na sat!

No, 18. kolovoza 1910. godine Zagreb se napokon pridružio ostatku svijeta: dobio je toliko očekivan brz, električni tramvaj. U prvim okićenim kolima bio je i tadašnji gradonačelnik Janko Holjac s načelničkim lancem oko vrata.

Tramvaj je postao svakodnevna potreba građana. Već 1911. prevezlo se četiri milijuna i 300 tisuća putnika iako je tada Zagreb imao svega osamdesetak tisuća stanovnika.

Ispočetka se vozni park sastojao od 28 motornih kola i 14 otvorenih prikolica koje su preuzete od bivšeg konjskog tramvaja. S vremenom je tramvajska mreža ispreplela cijeli grad novim modernijim vozilima.

Danas stare fotografije podsjećaju na početke električnog tramvaja. ZET je, primjerice, rabio motorne prskalice za čišćenje ulica. Nitko se više ne sjeća prve kondukterke, lijepe Paule Landsky, koja je umrla proslavivši stoti rođendan. Zaboravljene su i linije koje su vozile Heinzelovom ulicom ili spajale Jelačićev trg preko Kaptola i Nove Vesi s Mirogojem.

I konjski tramvaj je preživio dolazak električnoga. Nekadašnja zagrebačka "konjka", pod nazivom "konjača", prevozila je građane Velike Gorice od željezničke postaje do Novog Čiča sve do studenoga 1937.
 

Da biste komentirali, prijavite se.